Verdampen

Bij verdamping worden essentiële oliën ingeademd via de neus en de longen. Via de neus dringen de aromamoleculen het limbisch systeem in de hersenen binnen en prikkelen het gedeelte van de hersenen dat onze emoties stuurt. Daarom hebben geuren zo’n impact op hoe we ons voelen en kunnen ze allerlei herinneringen oproepen.

Een van de grote voordelen van inademing bij verdamping van essentiële of etherische oliën is het feit dat de bloed hersenbarrière niet genomen hoeft te worden. Daardoor is de invloed van een geur op het welzijn meestal binnen een kwartier merkbaar.

Op het moment dat een geur ‘binnenkomt’ in het limbisch systeem, worden er allerlei centra in de hersenen geactiveerd. Dit zijn de centra die onder andere verantwoordelijk zijn voor:
  • spijsvertering: limoen bijvoorbeeld bevordert de eetlust en helpt bij spijsverteringsstoornissen;
  • seksuele verlangens: Ylang-ylang is een afrodisiacum en in de afrodiserende mengsels kom je steevast ylang-ylang tegen;
  • geheugen: presteer op dit gebied beter met behulp van de aroma’s van de jeneverbes of geranium;
  • slaap-waakritme: lavendel staat bekend om zijn slaapverwekkende werking, maar dit geldt ook voor mandarijn;
  • positieve en negatieve emoties: Er zijn veel aroma’s die depressiviteit en stress tegengaan zoals bergamot, mandarijn, lavendel, ylang-ylang of vetiver. Hierbij komt persoonlijke voorkeur om de hoek kijken. Om maar een voorbeeld te geven: als je niet houdt van de geur van ylang-ylang, zul je je door het verdampen van ylang-ylangolie echt niet beter gaan voelen;
  • pijnregulering, hoewel op dit terrein het gebruik van etherische oliën in massageolie of kompressen meer voor de hand ligt. Soms is verdamping wél de aangewezen methode: meng bij hoofdpijn 2 druppels lavendel met 2 druppels eucalyptus, sprenkel dit op een zakdoekje en adem dit in.
De etherische oliën stimuleren niet alleen deze processen maar kunnen ze ook afremmen. Aromatherapie is bij uitstek een ‘balansbehandeling’!

Verdamping van essentiëleoliën is ook een goede manier om de lucht te zuiveren en wordt o.a. gebruikt om de lucht te reinigen bij griep en verkoudheid. Essentiële oliën kunnen eenvoudig verdampt worden met behulp van een aromalampje of aromasteentje (met name geschikt naast het bed).

Stomen of inhaleren

Stomen is een goede manier om de huid te reinigen en wordt ook veel gebruikt bij verkoudheid of griep. Gebruik een schaal met heet water, doe er 2 a 3 druppels essentiële olie in en stoom gedurende circa 10 minuutjes met een handdoek over het hoofd. Een paar druppels essentiële olie op een zakdoek of tissue waaraan je regelmatig ruikt, is ook een goede manier om essentiële olie te inhaleren.

Verdampen

Bij verdamping worden essentiële oliën ingeademd via de neus en de longen. Via de neus dringen de aromamoleculen het limbisch systeem in de hersenen binnen en prikkelen het gedeelte van de hersenen dat onze emoties stuurt. Daarom hebben geuren zo’n impact op hoe we ons voelen en kunnen ze allerlei herinneringen oproepen.

Een van de grote voordelen van inademing bij verdamping van essentiële of etherische oliën is het feit dat de bloed hersenbarrière niet genomen hoeft te worden. Daardoor is de invloed van een geur op het welzijn meestal binnen een kwartier merkbaar.

Op het moment dat een geur ‘binnenkomt’ in het limbisch systeem, worden er allerlei centra in de hersenen geactiveerd. Dit zijn de centra die onder andere verantwoordelijk zijn voor:
  • spijsvertering: limoen bijvoorbeeld bevordert de eetlust en helpt bij spijsverteringsstoornissen;
  • seksuele verlangens: Ylang-ylang is een afrodisiacum en in de afrodiserende mengsels kom je steevast ylang-ylang tegen;
  • geheugen: presteer op dit gebied beter met behulp van de aroma’s van de jeneverbes of geranium;
  • slaap-waakritme: lavendel staat bekend om zijn slaapverwekkende werking, maar dit geldt ook voor mandarijn;
  • positieve en negatieve emoties: Er zijn veel aroma’s die depressiviteit en stress tegengaan zoals bergamot, mandarijn, lavendel, ylang-ylang of vetiver. Hierbij komt persoonlijke voorkeur om de hoek kijken. Om maar een voorbeeld te geven: als je niet houdt van de geur van ylang-ylang, zul je je door het verdampen van ylang-ylangolie echt niet beter gaan voelen;
  • pijnregulering, hoewel op dit terrein het gebruik van etherische oliën in massageolie of kompressen meer voor de hand ligt. Soms is verdamping wél de aangewezen methode: meng bij hoofdpijn 2 druppels lavendel met 2 druppels eucalyptus, sprenkel dit op een zakdoekje en adem dit in.
De etherische oliën stimuleren niet alleen deze processen maar kunnen ze ook afremmen. Aromatherapie is bij uitstek een ‘balansbehandeling’!

Verdamping van essentiëleoliën is ook een goede manier om de lucht te zuiveren en wordt o.a. gebruikt om de lucht te reinigen bij griep en verkoudheid. Essentiële oliën kunnen eenvoudig verdampt worden met behulp van een aromalampje of aromasteentje (met name geschikt naast het bed).

Stomen of inhaleren

Stomen is een goede manier om de huid te reinigen en wordt ook veel gebruikt bij verkoudheid of griep. Gebruik een schaal met heet water, doe er 2 a 3 druppels essentiële olie in en stoom gedurende circa 10 minuutjes met een handdoek over het hoofd. Een paar druppels essentiële olie op een zakdoek of tissue waaraan je regelmatig ruikt, is ook een goede manier om essentiële olie te inhaleren.